Saturday 11 March 2017

Doktor OKU Guna 30 Bangku Kayu Sebagai ‘Kaki’ Untuk Berkhidmat Dari Rumah Ke Rumah

Doktor OKU Guna 30 Bangku Kayu Sebagai ‘Kaki’ Untuk Berkhidmat Dari Rumah Ke Rumah

Mar 29, 2016

Sumber: Shanghaiist Oleh: Aimi Nordin

Doktor adalah salah satu pekerjaan yang sangat mulia. Kerja tak kira masa, cuba sehabis baik untuk merawat pesakit dan tak kira di mana jua mereka berada. 

Seorang doktor wanita Li Juhong, 37 tahun dari Chongqing yang hilang kedua kakinya akibat kemalangan jalan raya semasa berumur 4 tahun tidak pernah jadikan itu sebagai alasan untuk tidak berbakti kepada masyarakat. Selama 15 tahun, beliau bergerak menggunakan kerusi kayu yang dijadikan sebagai ‘kaki’ untuk berjalan dari satu rumah ke rumah di sebuah kampung.

Setelah apa yang terjadi kepadanya, beliau mengambil keputusan untuk menjadi seorang doktor supaya boleh membantu orang sakit yang lebih memerlukan. Selepas kehilangan kakinya pada 1983, Li mula berlatih berjalan menggunakan kerusi kayu. Hingga sekarang sudah 30 buah kerusi Li gunakan. 

Kadangkala, suaminya yang akan mendukung Li dan bawanya melawat pesakit di seluruh kampung. Begitulah pengorbanan seorang doktor yang komited dengan kerja dan tanggungjawab. Walaupun  keadaannya begitu, beliau tak menunggu pesakit untuk datang kepadanya, tapi beliau sendiri yang pergi ke rumah pesakit. 





Dengarkan Sinar fm menerusi dengar.sinar.fm
 


EmoticonEmoticon